Ministrul german de interne, Nancy Faeser, a cerut miercuri platformelor de socializare să își intensifice eforturile pentru prevenirea dezinformării înainte de alegerile din luna viitoare. Printre măsurile solicitate se numără identificarea clară a publicității politice și etichetarea videoclipurilor generate cu ajutorul inteligenței artificiale, relatează Reuters.
Faeser s-a întâlnit cu reprezentanți ai unor companii mari precum Google, care deține YouTube, Meta (Facebook și Instagram), Microsoft, X (anterior cunoscut ca Twitter), și TikTok, deținut de ByteDance din China.
Această întâlnire a avut loc în contextul unei dezbateri continue în Statele Unite privind reglementarea platformelor online și impactul acestora asupra libertății de exprimare. De exemplu, Meta Platforms a renunțat la programele sale de verificare a faptelor în Statele Unite, iar CEO-ul Mark Zuckerberg a declarat că va colabora cu președintele american Donald Trump pentru a combate cenzura globală, inclusiv în Europa.
Faeser a subliniat că, în lumina acestei dezbateri, a fost necesar să le reamintească operatorilor de platforme despre responsabilitatea lor de a respecta legislația europeană și de a verifica cu mai multă atenție conținutul care ar putea încălca legea. „Actele penale, precum amenințările cu moartea, trebuie raportate rapid autorităților și eliminate de pe platforme”, a adăugat ea.
Ministrul a mai precizat că publicitatea politică trebuie să fie clar identificabilă, iar videoclipurile manipulate prin inteligență artificială trebuie să poarte o etichetă specifică. De asemenea, algoritmii utilizați de platforme pentru a selecționa conținutul vizualizat de utilizatori trebuie să fie transparenți, pentru a preveni alimentarea proceselor periculoase de radicalizare, mai ales în rândul tinerilor.
Faeser a avertizat, de asemenea, cu privire la posibile campanii de dezinformare provenite din partea Rusiei înaintea alegerilor federale din 23 februarie, în condițiile în care extrema dreaptă a câștigat teren și se află pe locul al doilea în preferințele electoratului, conform sondajelor.
În aceeași zi, premierul spaniol Pedro Sánchez a declarat la Forumul Economic Mondial de la Davos că proprietarii rețelelor sociale ar trebui să fie trași la răspundere pentru „otrăvirea societății” și erodarea democrației prin algoritmii lor.