Un liceu privat din Londra a implementat recent un proiect experimental prin care elevii își pregătesc examenele folosind inteligența artificială (AI), în locul unui profesor tradițional. Deși inițiativa a fost întâmpinată cu scepticism, rezultatele au fost surprinzătoare, iar cei șapte elevi implicați sunt entuziasmați de această abordare inovatoare.
AI a început să fie utilizată în diverse domenii, iar acum își face simțită prezența și în educație. Aproape șase luni în urmă, „David Game College” din centrul Londrei a lansat un proiect-pilot destinat elevilor care se pregătesc pentru examenele GCSE. În acest proiect, pregătirea nu se face cu ajutorul unui profesor, ci prin intermediul inteligenței artificiale. Aceasta este prima astfel de inițiativă din Marea Britanie, iar opinia publică a privit-o cu reticență.
Conform declarațiilor lui John Dalton, director adjunct al liceului, AI poate evalua mult mai precis cunoștințele elevilor decât un profesor mediu și oferă o învățare personalizată. De asemenea, sistemul poate identifica lacunele în cunoștințele acestora. Dalton a explicat că platforma de inteligență artificială „monitorizează” modul în care elevii învață și oferă informații valoroase instituției despre obiceiurile acestora de studiu.
„Învățământul va fi revoluționat de AI. Nu mai există nicio îndoială”, a afirmat Dalton.
Deocamdată, acest proiect experimental include doar șapte elevi, care au acces la calculatoare în sala de clasă pentru a folosi programul AI. În loc de profesori, aceștia sunt asistați de „antrenori pedagogici”, persoane calificate în educație, dar care nu sunt specializate în materiile studiate. Rolul lor este de a ghida elevii în utilizarea sistemelor AI.
În ciuda îndoielilor inițiale, elevii sunt încântați de acest mod de învățare. Massa Aldalate, o elevă de 15 ani, a spus că a fost sceptică la început, dar apoi a fost impresionată de eficiența programului.
Daniel Kebede, secretarul general al National Education Union, a declarat că guvernul britanic pune tot mai mult accent pe utilizarea tehnologiilor digitale în formarea cadrelor didactice, subliniind necesitatea unor investiții semnificative în acest domeniu.
Rose Luckin, profesoară la University College London (UCL), expertă în utilizarea AI în educație, a descris proiectul-pilot de la David Game College ca fiind un „caz unic”. Ea rămâne sceptică cu privire la capacitatea AI de a preda în mod eficient „materii precum matematica, engleza, biologia, chimia și fizica” și consideră că proiectul este „elitist”, având în vedere taxele anuale de 27.000 de lire sterline, mult mai mari decât media taxelor din școlile private britanice.