Sursa foto: Facebook
În timp ce angajații CFR se confruntă cu salarii insuficiente sau chiar cu disponibilizări, directorul companiei se bucură de un stil de viață luxos, având un apartament în Dubai și beneficiind de nu mai puțin de 8 sporuri. Deși compania se află într-o criză financiară profundă, șeful său pare să nu fie afectat de dificultățile economice.
CFR, una dintre cele mai mari companii din România, se află în mijlocul unei crize financiare și manageriale serioase. În paralel cu această situație dezastruoasă, angajații sunt nemulțumiți din cauza reducerii unor sporuri prin „ordonanța-trenuleț”, iar amenințările cu greva sunt tot mai frecvente. În centrul acestui scandal se află directorul general, Traian Preoteasa, despre care se pune întrebarea cum reușește să își justifice averea, având în vedere dificultățile financiare ale companiei.
Angajații CFR beneficiază de 8 tipuri de sporuri, unele dintre ele ajungând la 100% din salariu. Printre acestea se numără sporurile pentru condiții vătămătoare, condiții periculoase, munca de noapte, proiectele cu finanțare externă și recompensarea muncii în zilele de repaus săptămânal și sărbători. Deși aceste beneficii sunt justificabile în anumite condiții, gestionarea lor ineficientă agravează pierderile companiei, care continuă să sufere din punct de vedere financiar.
În 2023, CFR Călători a raportat pierderi de 210 milioane de lei și datorii de 1,2 miliarde de lei, ceea ce reflectă o situație financiară gravă. Comparativ cu anul anterior, când pierderile erau de 176 milioane de lei și datoriile se ridicau la 900 milioane de lei, situația nu s-a îmbunătățit semnificativ. De asemenea, deficitul de personal face imposibilă compensarea orelor suplimentare cu zile libere, așa cum prevede noua ordonanță.
Infrastructura CFR este veche și insuficientă. Din cele 430 de locomotive și automotoare, cu 60 mai puține decât necesarul minim, majoritatea sunt vechi de peste 50 de ani. Modernizările sunt rare, iar doar 9 locomotive au fost modernizate în ultimii 5 ani, în timp ce 10% dintre vagoane au beneficiat de recondiționare, deși majoritatea sunt mai vechi de 30 de ani.
În timp ce compania se confruntă cu aceste dificultăți, directorul Traian Preoteasa este implicat într-un scandal legat de averea sa. În 2023, acesta a achiziționat un apartament în Dubai pe care îl închiriază, iar în 2020 a plătit 300.000 de euro pentru un penthouse. Potrivit publicației Newsweek.ro, chiria lunară pentru acest imobil era de 8.000 de euro, o sumă ce nu poate fi justificată de salariul său de bugetar. După trei ani, apartamentul a dispărut din declarația sa de avere, stârnind suspiciuni cu privire la sursa acestor fonduri.