Sursa foto: Facebook
Lansarea cărții autobiografice a lui Nicolae Ciucă, „În slujba țării”, a stârnit controverse încă de la început, iar scandalul continuă să se intensifice pe măsură ce noi informații ies la iveală. Se pare că pentru promovarea acesteia s-au cheltuit nu mai puțin de 2.500.000 de euro, o sumă provenită din bugetul de stat, ceea ce a generat un val de critici.
Cartea, tipărită într-un tiraj de doar 3.000 de exemplare, a fost realizată de editura RAO și a fost destinată membrilor și susținătorilor PNL. Conform declarațiilor PNL, costul total al producției a fost de 23.659 de euro, iar investiția a fost considerată justificată, fiind un demers informativ despre activitatea liderului partidului. În plus, PNL a făcut disponibilă și o variantă electronică gratuită pe site-ul nicolaeciuca.ro, pentru a permite un acces mai larg la conținutul cărții.
„Cartea conține informații relevante, menite să contribuie la o mai bună înțelegere a viziunii și experienței liderului PNL, aspecte esențiale în perioada campaniei electorale”, a declarat PNL.
Totuși, investigațiile realizate de publicația Snoop.ro au scos la iveală o cheltuială semnificativă: în perioada mai-septembrie 2024, PNL a cheltuit aproape 2,5 milioane de euro pentru 400 de panouri publicitare cu 762 de afișaje care promovau cartea lui Nicolae Ciucă. De subliniat este faptul că această sumă a fost plătită din fondurile de subvenție primite de la bugetul de stat.
În încercarea de a justifica cheltuielile, deputatul PNL Robert Sighiartău a declarat că scopul campaniei nu a fost promovarea cărții, ci creșterea notorietății lui Nicolae Ciucă pentru alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, la care fostul lider al PNL a fost candidatul partidului.
„A fost o campanie outdoor pentru a crește notorietatea candidatului. În vara anului 2024, au existat inadvertențe în comunicare, iar acest lucru l-a pus pe Nicolae Ciucă într-o lumină negativă. S-a indus ideea că doar cartea ar fi costat 2-3 milioane de euro, când de fapt vorbim de o campanie de promovare electorală”, a declarat Sighiartău.
De asemenea, PNL a subliniat în repetate rânduri că panourile cu imaginea lui Nicolae Ciucă promovau cartea și nu făceau parte dintr-o campanie electorală. Însă, partidele politice PSD, USR și AUR au contestat această abordare, considerând că panourile reprezenta o formă de publicitate electorală mascată. În unele județe, cum ar fi Cluj și Sălaj, panourile au fost înlăturate, fiind considerate prea conotative din punct de vedere electoral, în timp ce în alte județe, precum Timiș, Călărași sau Giurgiu, ele au rămas expuse.