Sursa foto: Facebook
Judecătoria Mangalia: Condamnarea lui Vlad Pascu la 10 ani de închisoare este justificată de gravitatea faptelor sale
Magistrații Judecătoriei Mangalia au subliniat în motivarea deciziei de condamnare a lui Vlad Pascu la zece ani de închisoare că interesul acestuia nu poate fi pus mai presus de drepturile și suferința victimelor. Deși tânărul nu are antecedente penale, provine dintr-o familie înstărită și a manifestat regret pentru tragedia provocată, instanța a considerat că aceste aspecte nu pot justifica o pedeapsă mai blândă.
Mai mult, judecătorii au avertizat că lăsarea în libertate a inculpatului ar reprezenta în continuare un pericol pentru ordinea publică, întrucât ar putea recurge oricând la fapte similare.
Vlad Pascu era sub influența substanțelor psihoactive la momentul accidentului
În motivarea deciziei, transmisă Agenției de presă News.ro, instanța a subliniat că Vlad Pascu consumase substanțe psihoactive înainte de producerea accidentului și că se afla sub influența acestora în momentul în care s-a urcat la volan.
Potrivit documentelor analizate, la prelevarea probelor biologice pe 19 august 2023, Vlad Pascu a recunoscut că fumase marijuana cu șapte zile înainte și consumase „praf alb” cu trei zile înainte.
„Conform procesului-verbal întocmit de S.J.M.L. Constanța, referitor la examinarea preliminară a probei de urină, s-a constatat că inculpatul Vlad Pascu a fost testat pozitiv pentru următoarele substanțe: amfetamine, cocaină, metamfetamină și MDMA (ecstasy).
Analiza toxicologică a confirmat prezența în sângele acestuia a benzoilecgoninei (metabolit al cocainei), metamfetaminei, amfetaminei, benzodiazepinelor, tramadolului și bromazepamului. În plasmă au fost identificate cocaină, MDA și MDMA, iar în urină au fost detectate urme ale acelorași substanțe.”
Instanța: Vlad Pascu a decis conștient să conducă sub influența drogurilor
Magistrații au concluzionat că, deși conștient de starea sa, Pascu a ales să urce la volan și să conducă pe drumurile publice.
Cercetările au stabilit că acesta se deplasa cu 102 km/h pe un drum dinspre Vama Veche spre 2 Mai, într-o zonă semnalizată cu indicator de „curbă periculoasă”.
În urma impactului, autoturismul a lovit cinci tineri, provocând moartea a două persoane și rănirea altor trei.
„Ulterior impactului, autoturismul a derapat, deplasându-se în slalom spre stânga și apoi spre dreapta. În urma acestei manevre, victimele D.R.M. și O.A.S. au fost proiectate pe carosabil și pe spațiul verde, suferind leziuni incompatibile cu viața. Alte trei persoane, I.C.I., C.V.A. și B.D.D., au fost de asemenea rănite, necesitând zile multiple de îngrijiri medicale”, se precizează în document.
Justificările lui Pascu nu au fost acceptate de instanță
Judecătorii au respins încercarea apărării de a atribui o parte din vină pietonilor, subliniind că aceștia se deplasau regulamentar, pe un trotuar care se termina, fiind forțați să continue drumul pe acostament, într-o zonă fără trecere de pietoni.
„Afirmația apărării conform căreia pietonii reprezentau un pericol pasiv este nefondată. Victimele nu circulau pe carosabil, ci pe acostament, într-o zonă unde nu existau alternative pentru deplasare”, arată instanța.
De asemenea, s-a considerat irelevant faptul că în rapoartele de necropsie s-au identificat urme de alcool în sângele sau urina victimelor.
„Consumul de alcool nu este interzis pietonilor și nu a avut nicio legătură cu producerea accidentului”, se precizează în motivare.
După accident, Vlad Pascu a fugit de la locul faptei
Judecătoria Mangalia a subliniat că, după accident, Vlad Pascu nu a oprit, ci a continuat deplasarea aproximativ 50 de metri, a frânat pentru scurt timp, apoi a întors mașina și s-a îndreptat spre Vama Veche, unde a fost interceptat de jandarmi și polițiști.
Circumstanțele atenuante nu au fost reținute de instanță
Magistrații au considerat că recunoașterea faptelor de către Vlad Pascu și achitarea unor daune către victime nu reprezintă circumstanțe atenuante.
„Deși inculpatul și-a recunoscut faptele și provine dintr-o familie înstărită, care l-ar putea susține pentru a-și schimba comportamentul, interesele acestuia nu pot fi puse mai presus de cele ale victimelor.”
Instanța a menționat că urmările extrem de grave ale accidentului justifică pe deplin o pedeapsă fermă.
Pericolul social și impactul asupra ordinii publice
Judecătorii au apreciat că menținerea lui Vlad Pascu în libertate ar reprezenta o amenințare la adresa ordinii publice și ar putea genera un sentiment de insecuritate în rândul cetățenilor.
„Faptele inculpatului au avut un impact social intens negativ, iar lăsarea sa în libertate ar putea încuraja alte comportamente similare, amplificând pericolul în societate.”
În concluzie, instanța a decis să prelungească arestul preventiv cu încă 60 de zile.
Decizia nu este definitivă
În data de 31 ianuarie 2024, Vlad Pascu a fost condamnat la 10 ani de închisoare pentru accidentul produs în 2 Mai, în urma căruia doi tineri au decedat și trei au fost răniți.
Sentința nu este definitivă și a fost atacată cu apel.